Siirry pääsisältöön

Miten teidän luokkanne on voinut lukea niin paljon? 

Tämä kysymys oli viimevuotisen Tähtipöllö-kilpailun voiton jälkeen monien aikuisten mielessä. Kysymys on täysin ymmärrettävä, jos kilpailun säännöt tai tämän päivän lastenkirjallisuus eivät ole tuttuja.

Ensinnäkin kilpailussa lasketaan kaikki mahdolliset luetut sivut, ja lastenkirjallisuus on tänä päivänä hyvin monipuolista. Kilpailun säännöissä ei määritellä, kuinka monta virkettä kirjan sivulla kuuluu olla, ei edes kuinka monta sanaa. On olemassa paljon lastenkirjoja, joiden sivuilla on vain muutamia virkkeitä. Näin yhden kirjan lukeminen voi onnistua viidessä minuutissa ja samalla sivuja kertyä kymmeniä.

Toiseksi luokkamme ei osallistunut lukukilpailuun ihan kylmiltään, vaan olemme ensimmäiseltä luokalta asti systemaattisesti lukeneet paljon. Jo ennen Tähtipöllö-lukukilpailuun osallistumista olimme lukeneet tuhansia kirjoja ja lukurutiinit olivat luokassamme jo olemassa.

Kolmanneksi luokkamme on täynnä kirjoja, joten uuteen kirjaan tarttuminen on tehty todella helpoksi: kirjoja on koko ajan saatavilla ja lainattavissa. Lisäksi meiltä löytyy myös paljon sarjakuvia ja taskukirjoja. Myös nämä sivut lasketaan, samoin kaikki koulukirjojen sivut.  

Neljänneksi olemme myös testanneet, että 15 minuutin aikana saamme yhdessä helposti luettua yli 1000 sivua. Esimerkiksi 130 sivun kirja on mahdollista lukea n. 15 minuutissa. Tästä esimerkkinä on Aaron Blabeyn Hurja jengi. Se on sarjakuvamainen kirjasarja, jonka useita osia löytyy luokastamme. Myös Lukupalat-sarjan kirjat ovat erittäin nopealukuisia. Oppitunnin aikana moni oppilas ennättää lukemaan sarjan kirjoja useammankin osan. Lisäksi on oppilaita, jotka kertovat aamupalaa syödessään lukevansa samalla sata sivua kirjaa.  

Viidenneksi kaikki kotona luetut sivujen määrät ovat huoltajien allekirjoittamia, ja oppilaiden vanhemmat tukevat sataprosenttisesti luokassa tehtävää lukutaitotyötä.  

Kuudenneksi meidän luokassamme saa aina tarttua kirjaan, kun on saanut tunnin tehtävät valmiiksi. Osalle oppilaista kertyy koulupäivän aikana helposti satoja sivuja osana aivan normaalia koulupäivää.  

Seitsemänneksi oppilaat ovat määritelleet päiväkohtaisen sivumäärän, joka luetaan kotona. Tämä sivumäärä koskee myös viikonloppuja ja lomia. Usein päiväkohtainen sivumäärä ylittyy reippaasti moneltakin oppilaalta. Kahdeksanneksi myös välituntisin saa lukea. Yhdeksänneksi meidän luokassamme lukeminen on yhteisöllinen juttu, olemme aina laskeneet yhteistä määrä ja juhlistaneet yhteisiä saavutettuja tavoitteita erilaisten lukujuhlien myötä. Kymmenenneksi oppilaat itse asettavat tavoitteet yhteiselle lukemiselle ja vinkkaavat toinen toisilleen kirjoja. Edellä mainitun lisäksi meidän luokassamme on myös ikioma lukunurkka, jonne saa mennä lukemaan. Lukemiselle on varattu miellyttävä paikka, jossa on kiva tarttua kirjaan. 

Luemme kilpailun aikana myös lukuisia lukupiirikirjoja, joissa vastataan opettajan tekemiin kysymyksiin kirjoista ja kirjoista keskustellaan yhdessä. Lukuläksy tulee aina lukukirjan, ympäristöopin ja yhteiskuntaopin teksteistä. Näissäkin kirjoissa on vaihtelevia sivumääriä sekä osassa kuviakin.  

Meidän luokassamme ei ole koskaan arvotettu mitä luetaan, vaan arvostamme kaikenlaista lukemista ja luettavaa sekä jokaista lukijaa. Ennen tämän syksyn Tähtipöllö-kilpailun alkamista, luokassamme oli luettu yli 8000 kirjaa ja kilpailun aikana tähän mennessä ensimmäisen kuukauden jälkeen on noin 500 kirjaa. Mikä parasta, lukeminen näkyy luokassamme laskettujen sivujen sekä kirjojen lisäksi ennen kaikkea oppilaiden osaamisessa ja oppimistuloksissa. Jo nyt ala-asteen aikana osan oppilaista suomen kielen oppimäärä on vaihtunut eli oppilaat ovat saavuttaneet suomi äidinkielenä oppimäärän osaamisen tason. 

Meidän luokkamme lukijoista suurimman osan äidinkieli ei ole suomi ja siksi olemme lukemisestamme ja lukutaipaleestamme erityisen ylpeitä. Olisi hienoa, jos Tähtipöllö-kilpailussa olisi paljon vastaavanlaisia monikielisiä luokkia mukana, ja rohkaisemme ehdottomasti kaikkia osallistumaan kilpailuun suomen kielen oppimäärästä riippumatta. Toivomme, että osallistujien monikielisyys ja erilaiset taustat huomioitaisiin paremmin ensi vuoden kilpailussa. Nyt kilpailussa huomioidaan luokan oppilasmäärä, mutta tärkeää olisi myös huomioida oppilaiden suomen kielen oppimäärä. Uskomme, että tämä kannustaisi entisestään kaltaisiamme monikielisiä luokkia osallistumaan kilpailuun. Olisi varmasti ensisijaisen arvokasta saada jatkossa lisää suomi toisena kielenä oppimäärällä opiskelevia oppilaita mukaan lukemisen lumoavaan maailmaan! 

Johanna Lehtinen, Keinutien ala-asteen 4B luokka ja luokanopettaja, viime vuoden Tähtipöllö-kilpailun voittajaluokan opettaja  

Jaa

Lue myös

Dekkarit koukuttavat kaikenikäisiä lukijoita

Dekkarit eivät ole vain aikuisille, vaan rikos-, etsivä- ja mysteerikirjoja tehdään myös lapsille ja nuorille. Lasten ja nuorten dekkarit vievät lukijansa mukaansatempaaville seikkailuille ja esittelevät askarruttavia arvoituksia,

Koululainen myös lukuintoa jakamassa!

Koululainen myös lukuiloa jakamassa! Koululainen on mukana Otavan ja Otava Oppimisen palveluiden Tähtipöllö-lukukilpailussa, koska 80-vuotiaan lastenlehden ydintehtäviä on lasten lukutaidon ja lukuinnon edistäminen.