Siirry pääsisältöön

Voittajaluokkien tunnelmia Tähtipöllö-lukilpailun varrelta

Toista kertaa järjestetty alakoululaisten Tähtipöllö-lukukilpailu on päättynyt. Siihen osallistui yhteensä 356 luokkaa eri puolilta Suomea, ja luettuja sivuja kertyi kaikkiaan yli 35 miljoonaa – tuplasti enemmän kuin ensimmäisenä vuonna. Haluamme kiittää jokaista kisaan osallistunutta!

Tässä blogissa esittelemme voittajaluokat ja jaamme heidän tunnelmiaan matkan varrelta. Seuraavassa postauksessa luokkien opettajat paljastavat, miten nämä mahtavat suoritukset saavutettiin sekä jakavat parhaat vinkkinsä lukuinnon herättämiseen.

Kilpailu käytiin tänä vuonna luokka-asteittain, ja tässä ovat voittajaluokat:

Lämpimät onnittelut voittajaluokille, jotka palkitaan Educa-messuilla 25.1.

Kilpailuhenkisyys toimi lukuinnon moottorina

Voittajaluokkien opettajat kertovat, että oppilaat olivat erittäin innostuneita sekä kilpailemisesta että lukemisesta, josta muotoutui monelle Tähtipöllö-kisan myötä uusi, tärkeä rutiini. – Kun kerran lukupäivän jälkeen sanoin, että tuskin kukaan enää jaksaa tänään kotona paljon lukea, eräs aiemmin vain vähän lukenut tokaisi: ”Totta kai luen vielä! En mä enää saa nukuttua, jos en lue illalla!”, Marttilan koulun 2B-luokan opettaja Pia Mäkiranta muistelee.

Kuva: Pia Mäkiranta (Marttilan koulu 2B)

Opettajien mukaan kisasta tuli olennainen osa luokkien arkea. – Kilpailun sivumäärien laskeminen oli perjantain ensimmäisen tunnin tärkeä hetki. Siihen mahtui tunteita, onnistumisia ja välillä harmiakin, kun oma sivumäärä olikin jäänyt vähäiseksi tai oli unohtunut lukea, Laitilan kyläkoulun ensimmäisen luokan opettaja Mira Laine toteaa. Kilpailun keskiössä oli kuitenkin lukemisen ilo, ja oppilaat ovat saaneet olla ylpeitä saavutuksistaan. – Me oltiin ahkeria, Mira Laine kertoo erään oppilaansa tiivistäneen.

Kuva: Mira Laine (Laitilan kyläkoulun 1. luokka)

Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun 6D:n opettaja Minna Konttinen sanoo, että joillekin kilpailuhenkisyys toimi lukuinnon moottorina: – Luokka on kovin kilpailuhenkinen ja sivumäärien seuraaminen lähes päivittäin tuotti iloa ja myös intoa lukea enemmän. Myös HSY:n 5C-luokan opettaja Sari Aittoniemi kertoo luokkansa seuranneen kisan etenemistä netistä aktiivisesti: – Sivumäärien lisääntyessä into kasvoi!

Voittajaluokkien opettajat toteavat yhteistuumin kisan kannustaneen tarttumaan kirjaan. – Oppilaat itsekin kokivat, että kilpailu toi syyn lukea. Joskus motivaatio täytyy hakea ulkopuolelta, ja näin päästään kiinni lukemisen tuomaan sisäiseen iloon, Mira Laine kuvailee. Samoilla linjoilla on Pappilanpellon koulun 3A-luokan opettaja Ida Välimaa: – Ajattelen, että aina ei tarvita sisäistä motivaatiota kaikkeen eikä sitä kannata jäädä odottelemaankaan. Kilpailu on täysin ulkoisen motivaation lähde, joka kutkuttaa juuri kilpailuhenkisten lasten voitonhalua. Kuitenkin molempina osallistumisvuosina on käynyt niin, että iso osa luokasta on oivaltanut, kuinka mukavaa lukeminen onkaan. Lopulta moni ns. kilpailun vuoksi luettu hetki olikin sellainen, joka haluttiin lukea lukemisen itsensä vuoksi.

Lukukisa myös yhdisti koululaisia. Sari Aittoniemen mukaan oppilaat jakoivat toisilleen paljon kirjavinkkejä, ja Meritorin koulun 4C-luokan opettaja Nashmil Karimnasr sanoo hänen oppilaidensa keskustelleen aiheesta paljon keskenään. – Me ollaan autettu niitä, jotka ei osannut vielä kilpailun alussa lukea, sanottu vaikka sanan eka kirjain tai tavu, kertoo eräs Laitilan kyläkoulun ekaluokkalaisista.

Kuva: Minna Konttinen (Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun 6D)

Myös kodit ovat antaneet kisasta paljon myönteistä palautetta. – Moni [huoltajista] on itsekin todennut lapsensa toden teolla innostuneen lukemisesta kilpailun aikana! Pia Mäkiranta kertoo. Vastavuoroisesti opettajat kiittelevät lukemista aktiivisesti tukevia ja siihen kannustavia huoltajia. Myös opettajilla on tietenkin korvaamattoman tärkeä rooli niin Tähtipöllö-kisan voittamisessa kuin lukuinnon herättämisessä yleensä. – Lukevan aikuisen esimerkillä on suuri merkitys. Vanhempien täytyy näyttää mallia, ja opettajan täytyy lukea oppilaille ääneen, esitellä uutuuskirjoja tai oman lapsuuden lempikirjoja. Lapset pitää ympäröidä kirjoilla, Minna Konttinen kuvailee.

Seuraavassa blogikirjoituksessa kerrommekin, miten voittajaluokkien opettajat ovat kannustaneet oppilaansa keräämään niin mahtavat sivumäärät.

Jaa

Lue myös

Kuvakirjoista löytyy jokaiselle jotakin

On vuoden viimeisten kirjavinkkausten aika! Tällä kertaa esittelyssä on joukko kuvakirjasarjoja. Kuvakirjat ovat erinomaista luettavaa kaikenikäisille – ne sopivat loistavasti esimerkiksi lukemista aloitteleville ja harjoitteleville,