Siirry pääsisältöön

Tähtipöllö-voittajat tekivät ahkerasti töitä – kaiken keskiössä oli kuitenkin lukemisen riemu

Haastattelimme Tähtipöllö-lukukilpailun voittajaluokkien opettajia, jotka paljastavat, miten heidän oppilaansa onnistuivat keräämään niin huikeat sivumäärät sekä jakavat parhaat vinkkinsä lukuinnon herättämiseen.

Laitilan kyläkoulun ensimmäinen luokka luki myös ulkona. Kuva: Mira Laine

Lukemiselle on tehtävä tilaa ja annettava aikaa

Voiton eteen on tehty töitä. – Kilpailun voi voittaa ainoastaan tekemällä rutkasti töitä sen eteen ja sitä oppilaani kyllä tekivät valtavan paljon. Lukeminen kulki mukana koulussa ja vapaa-ajalla. Ilahduttavaa on, että se on tullut jäädäkseen, Pappilanpellon koulun 3A-luokan opettaja Ida Välimaa toteaa.

Osa voittajaluokkien oppilaista oli kisassa täysillä mukana alusta alkaen, mutta esimerkiksi Espoon Meritorin koulun 4C:n opettaja Nashmil Karimnasr kertoo joidenkin lämmenneen asialle pikkuhiljaa. Opettajilla on ollut merkittävä rooli lukuinnon herättämisessä. – Lukemisen kipinän sytyttäminen vaatii ajoittain työtä ja sinnikkyyttä, Laitilan kyläkoulun ensimmäisen luokan opettaja Mira Laine toteaa. Hän kertoo pitävänsä lukemista tärkeänä pohjataitona, josta on hyötyä monella elämän osa-alueella. – Tämän vahvan arvottamisen myötä luokassamme annetaan paljon aikaa lukutaidolle ja lukemiselle, hän jatkaa.

Muutkin opettajat korostavat, että lukemiselle on tehtävä tilaa ja annettava aikaa. Voittajaluokille yhteistä onkin se, että kirjat ovat vakiintunut osa heidän kouluarkeaan. Lukutuntien ja kirjavälkkien lisäksi lukemiselle on löydetty muitakin päivittäisiä hetkiä. – Oppilailla oli aina kirja valmiina pöytänsä nurkassa. Kun tehtävät oli tehty, he jatkoivat lukemista, Nashmil Karimnasr kuvailee.

– Pidimme jopa pari lukupäivää, jolloin siirtelimme tunteja niin, että koko koulupäivän melkein ainoastaan luimme! Marttilan koulun 2B-luokan opettaja Pia Mäkiranta sanoo. Hänen koulussaan oppilaille on tarjottu myös mahdollisuus jäädä koulupäivän jälkeen lukemaan joko omatoimisesti kirjastoon tai oppilaille järjestettyyn lukukerhoon. Kuten Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun 5C-luokan opettaja Sari Aittoniemi toteaa, monet voittajaluokkien oppilaat innostuivat lukemaan ahkerasti myös vapaa-ajalla.

Pehmolelut toimivat lukukavereina. Kuva: Mira Laine

On tärkeää löytää jokaiselle omanlaista luettavaa

Voittajaluokkien opettajat ovat yhtä mieltä siitä, että on olennaista löytää jokaista kiinnostava kirja. Nashmil Karimnasr kertoo kolunneensa oppilaiden kanssa niin koulun oman kuin kaupungin kirjaston läpi löytääkseen jokaiselle mieluisaa luettavaa. – On tärkeää löytää kivaa luettavaa, juuri lukijalle sopivaa. On aivan oikein ottaa kirja käteen ja laittaa se pois, jos sen lukeminen ei kiinnostakaan, Mira Laine kuvailee. Myös Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun 6D-luokan opettaja Minna Konttinen on samoilla linjoilla: – Erilaiset kirjat innostavat eri oppilaita; jotkut lukevat mielellään tietokirjoja, jotkut sarjakuvia tai runoja, jotkut kauhua ja jännitystä.

Tämän vuoksi onkin tärkeää, että erilaisia kirjoja on oppilaiden saatavilla. – Onneksi meillä on koulussa hyvä kirjasto! Pidän myös luokassa aina jonkin verran kirjoja, ettei luettava koskaan lopu kesken, Pia Mäkiranta sanoo. Ne luokat, joiden koululla ei ole omaa kirjastoa, ovat tehneet monia retkiä lähikirjastoihinsa.

Ida Välimaa myös korostaa, että kullekin lukijalle on asetettava juuri hänelle sopiva sivutavoite. Kilpailu saattaakin alkaa helpon lukemisen keräämisellä mutta kun siinä rinnalla kuljettaa vaikeampaa luettavaa mukana ja lukutaidossa tapahtuukin yhtäkkiä kehitystä, lukeminen muuttuu rakkaaksi harrastukseksi ja suoranaisen intohimon kohteeksi. Tämän kilpailun kontekstissa kukaan ei kyseenalaista luettavaa, hän toteaa.

Helsingin Suomalaisessa Yhteiskoulussa kirjailijavierailut on koettu erityisen innostaviksi. Kuva: Minna Konttinen

Lukeminen on ennen kaikkea kivaa

Lukeminen on ennen kaikkea kivaa. Voittajaluokkien opettajille oli tärkeää, ettei siitä edes kilpailun tiimellyksessä tule oppilaille pakkopullaa. Sen varmistamiseksi he ovat kehitelleet paljon erilaisia tapoja lukea. Minna Konttinen kertoo, että hänen luokassaan pidetään lukupiirejä ja kirjakeskusteluja. Joskus oppilaat lukevat yhdessä samaa kirjaa, toisinaan kukin itsekseen omaansa. – Koulumme aktiivinen teatteritoiminta tuo esille loistavia, lastenkirjallisuuteen pohjautuvia teatteriesityksiä, hän kertoo.

Mira Laine korostaa toiminnallisuuden sekä vaihtelevien ympäristöjen merkitystä. – Me luemme usein liikuntasalissa, jonne olen saattanut rakentaa vaikka viidakon liaanit, kiviä ja jokia. Siellä selvitellään, kuka on vienyt banaanin apinalta tai mitä krokotiili on syönyt, hän kertoo. Oppilaat ovat nauttineet tästä: – En ees huomannut, että me luettiin siinä samalla, eräs Laitilan kyläkoulun ekaluokkalainen toteaa. Myös Pia Mäkiranta korostaa miellyttävän lukuympäristön tärkeyttä: – Meidän luokassa on sallittua ottaa lukukaveriksi iso pehmolelu ja tehdä lukumaja vaikka opettajanpöydän alle tai levittää lattialle viltti, jonka päällä luokkakaverit voivat yhdessä lukea.

Halloweenina Laitilan kyläkoululun ekaluokkalaiset lukivat lepakkoina eli pää alaspäin. Kuva: Mira Laine

Kaikkien voittajaluokkien opettajien kertomuksissa korostuu, että lukemisen eteen on tehty ahkerasti töitä niin oppilaiden, opettajien kuin kotien toimesta. Kaiken keskiössä on kuitenkin koko ajan ollut lukemisen riemu.  – Avainsanoina ovat varmasti kannustus, auttaminen ja aito ilo jokaisen lukemisesta, Mira Laine tiivistää.

Myös Tähtipöllö-kilpailun järjestelyt sekä sääntöuudistukset ovat saaneet kiitosta. Mira Laineen mukaan oppilaat kokivat, että kilpailu oli reilumpi, kun kukin luokka-aste kisaili omassa sarjassaan. – Oli myös mahtavaa, että hieman hitaammat lukijat saivat hekin kerätä valtavia sivumääriä lukemalla kirjoja, joissa yhdellä sivulla oli vähemmän tekstiä, ja että suomen kieltä vielä harjoittelevat saivat lukea vaikka englanniksi! Pia Mäkiranta sanoo.

Luokan yhteisistä lukuhetkistä on tullut Marttilan koulun 2B:lle tärkeä rutiini. Kuva: Pia Mäkiranta

Tähtipöllö-voittajaluokat palkitaan Educa-messuilla 25.1. Lämpimät onnittelut voittajille ja kiitokset kaikille lukukisaan osallistuneille. Eläköön, lukeminen!

Jaa

Lue myös

Voittajaluokkien tunnelmia Tähtipöllö-lukilpailun varrelta

Toista kertaa järjestetty alakoululaisten Tähtipöllö-lukukilpailu on päättynyt. Siihen osallistui yhteensä 356 luokkaa eri puolilta Suomea, ja luettuja sivuja kertyi kaikkiaan yli 35 miljoonaa – tuplasti enemmän kuin ensimmäisenä vuonna.

Kuvakirjoista löytyy jokaiselle jotakin

On vuoden viimeisten kirjavinkkausten aika! Tällä kertaa esittelyssä on joukko kuvakirjasarjoja. Kuvakirjat ovat erinomaista luettavaa kaikenikäisille – ne sopivat loistavasti esimerkiksi lukemista aloitteleville ja harjoitteleville,